6 jun 2013

Hardlopen: starten & hoe het bij mij fout ging..

Sporten, niet iedereen heeft er zin in. Zelf had ik ook al de hele winter niks meer gedaan. Ik besloot dat het zo niet verder kon, en ik weer eens wat moest gaan sporten. Voor wat afleiding, betere conditie, gezonder lichaam, you know.. Vandaag geef ik je wat tips over hoe je kunt beginnen, en wat je vooral niet moet doen (wat ik helaas wel deed..)!


Een paar weken geleden begon ik met ongeveer elke 2 dagen hard te lopen. Het ging erg goed, en binnen enkele dagen liep ik zo 1,5 km. Nu besef ik dat ik het niet bepaald goed heb aangepakt. Niet veel later ging het helemaal mis. Elke dag pushte ik mezelf verder en liep ik zo'n 300 m meer. Klinkt niet erg veel? Nou, eigenlijk zit het zo: eigenlijk moet je langzaam, erg langzaam opbouwen. Zo'n minuut extra per 3 keer lopen...



Wat er gebeurde? Tijdens het lopen voelde ik een lichte pijn opkomen, maar toen ik thuis was werd het steeds erger. 's Ochtends, de volgende dag inmiddels, kon ik niet meer lopen, de trap af kwam ik bijna niet. Laat ik je dus één advies geven: verg niet te veel van jezelf. Er zijn allerlei schema's die vertellen hoe je moet opbouwen. Nu, zo'n twee weken later, ben ik weer rustig aan het opbouwen. Maar ik voel nog steeds de erg pijnlijke plek tijdens het lopen. Dus bouw liever langzaam op, dan te snel. Uiteindelijk kom je dan veel verder!


Zelf liep ik dom genoeg op mijn gewone gymschoenen, ook wel tennisschoenen genoemd. Als je zeker bent dat je écht wil gaan hardlopen, koop dan een goed paar hardloopschoenen. Je herkent ze aan de speciale zool: naar de hiel toe wordt de zool dikker. Waarom het zo belangrijk is? Met hardlopen krijg je klappen op je enkels en knieën en dat is zeker niet goed! De hardloopschoenen zijn er speciaal voor gemaakt om deze klappen op te vangen. 



Deze schoenen kunnen prijzig zijn (over de 100/150 euro), maar als je gewoon even slim zoekt, vind je ze gemakkelijk goedkoper. Bij de goedkopere schoenenwinkels (zoals Scapino en Bristol) is er vaak een speciale afdeling met sportschoenen. De hardloopschoenen herken je, naast aan de zool, ook aan het kaartje running. Er zijn goedkopere merken te vinden, zoals Dutchy (o.a. dus mijn tennisschoenen), maar ook Nike! Dit zijn gewoon oude collecties, die afgeprijsd zijn! Zelf kocht ik dit zwarte paar nikes met knal koraalroze details voor maar 55 euro!






Verder zijn er handige hardloop apps, die afstand, tijd en verbrandde calorieën bij houden. Nike (naam: Running) heeft zo'n app, maar de app Run Keeper vind ik een stuk fijner. De app van Nike heeft allerlei problemen, en niet iedereen kan de miles in kilometers (e.d.) veranderen. Run Keeper werkt ook gewoon prima, en is ook gratis! Met deze apps kan je een stijgende lijn ontdekken, en dat is echt voor mij heel motiverend! 



Het is eigenlijk even door de zure appel heen bijten. In het begin had ik er totaal geen zin om achter mijn laptop vandaan te komen. Maar toen ik er regelmaat in had zitten, begon ik het steeds leuker te vinden. Ik ren momenteel een rondje van 2 km, die ik langzaam weer ga opbouwen. Helaas is mijn conditie in de twee weken die ik heb stil gezeten, weer achteruit gegaan.. Als ik dit rondje weer kan uitlopen, ga ik een groter rondje pakken!

Ik zou zeggen, zet een leuk muziekje op en ren eens een rondje! Misschien vind je het uiteindelijk wel erg leuk! Hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips gehad! Liefs' Iris

Q: Heb jij wel eens hard gelopen?
Afbeeldingen: weheartit.com

1 opmerking:

  1. Leuke post, ik moet ook echt weer eens beginnen. Als ik eenmaal bezig ben vind ik het heel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...