8 jul 2013

Houdbaarheidsdatum Op Make-up?

Niet alleen op eten, maar ook op make-up is het verplicht een houdbaarheidsdatum aan te geven. Zo kunnen puistjes, geïrriteerde ogen of stroperige nagellak het gevolg van een té oud product. Vandaag zet ik de houdbaarheid van verschillende make-up producten eens voor je op een rijtje!




Op de verpakking van de meeste make up producten staat met een open potje de maximale houdbaarheid aangegeven. De 'M' staat voor het aantal maanden, wat ingaat vanaf het moment dat je de verpakking opent!



Gezicht
Foundation: zo'n 12 tot 18 maanden. Dit verschilt bij foundations tussen olie- en waterbasis en ook met BB-Creams. Een foundation met een hygiënische verpakking, zoals een spuitflacon of een tube, gaat natuurlijk veel langer schoon mee dan een potje. 

Concealer: na 6 tot 12 maanden kan je een concealer wel in de prullenbak gooien. Een vloeibare concealer die je direct aanbrengt op puistjes, zit vaak bomvol met bacteriën. Ook is een potje, zoals de Camouflage Cream van Catrice, helaas niet bepaald erg hygiënisch.

Poeder producten: poeder, blush, bronzer en highlighter blijven vrij lang goed, zo'n 12 tot 30 maanden. Als je je kwasten regelmatig wast, hoef je deze make-up'jes zeker niet snel weg te gooien.



Ogen
Bij je ogen moet je oppassen als je eens een oogontsteking op hebt gelopen, deze kan namelijk dan ook in je oogproducten komen!

Mascara: mascara's zijn ongeveer 6 maanden te gebruiken, voordat het tijd wordt om ze in de prullenbak te dumpen! Ik moet er wel eerlijk bij zeggen, dat ik een mascara die na 6 maanden nog prima werkt (en waar ik geen last van heb) niet meteen zal weggooien!

Oogpotlood: na zo'n 36 maanden wordt het tijd om je oogpotlood weg te gooien. Als je een potlood regelmatig slijpt, gaat hij zeker zo'n 3 jaar mee!

Eyeliner: dit blijft 6 tot 12 maanden goed, maar vaak zijn stiften tegen die tijd toch al uitgedroogd. Eyeliners met een kwastje kunnen gelukkig wel zo'n jaartje mee!

Oogschaduw: oogschaduw blijft ongeveer 12 tot 24 maanden houdbaar. Maar ik weet niet of ik mijn mooiste oogschaduws zou weggooien, hoor!



Lippen
Lipstick : dit blijft zo'n 36 maanden goed, daarna zal hij je lippen meer uitdrogen. Het is een stuk hygiënischer om je lippenstift met een lippenseel aan te brengen of regelmatig een tissue over de stick te halen!

Lipgloss: lipgloss blijft niet zo lang houdbaar. Elke keer dat je de lipgloss op je lippen gebruikt, komen er weer meer bacteriën in het flesje en die daar lekker gaan zitten broeden. Brrr!

Lippotlood: deze potloden kunnen zo'n 2 jaar mee. Hetzelfde als bij de oogpotloden geldt ook voor de lippotloden: regelmatig slijpen is belangrijk!


Nagellak blijft zo'n 2 jaar goed. Daarna wordt het erg dik en raakt het uitgedroogd. Dit kun je voorkomen door de verpakking goed te sluiten! 

Het is de kunst om verpakkingen goed te sluiten, kwasten regelmatig te wassen en je makeup niet te veel te delen met anderen. Dan kun je er zeker van zijn, dat je make up lang houdbaar blijft! 

Het enig wat ik wel eens weggooi, omdat de substantie niet goed meer is, zijn erg oude mascara's (ik doe soms veel langer dan 6 maanden met een mascara) of nagellakken. Maar dan bij de laatste met veel pijn over mijn hart.. 

Q: Gooien jullie wel eens make-up weg, omdat ze de 'over de houdsbaarheiddatum' zijn? Liefs' Iris

2 opmerkingen:

  1. Haha eigenlijk vergeet ik altijd om te checken hoe lang ik het al heb.. En of het verlopen is. Misschien toch maar eens gaan doen! Want soms ziet het er echt nietm ooi meer uit en dan gaathet wel weg haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha! Dat heb ik dus ook, of ik besef dat ik het al jaren heb liggen!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...