16 nov 2013

Ik, koopverslaafd? Nee, hoor!

Als beautyblogger en -liefhebber, ben ik een vrij typisch meisje-meisje. Ik draag wat meer make-up dan standaard make-up: ik 'plamuur' mijn hele gezicht dicht (lees: zelfspot), omdat rode wangetjes niet bepaald mijn favoriete look is. En wat hoort er nog meer bij een meisje-meisje? Koopverslaving natuurlijk!



4,7 procent van de volwassenen in Nederland is koopverslaafd, het merendeel vrouw. In 2000 vertoonde zo'n beetje de helft van alle 14- tot 18-jarige meisjes in Italië, Schotland en Spanje tekenen van shopverslaving. Bij vrouwen richt de verslaving zich vooral op mode, make-up en ‘hebbedingetjes', bij mannen op auto's, gereedschap en elektronica. De gevolgen kunnen ernstig zijn: je krijgt schulden en daarmee ook stressklachten.

Wanneer ben je dan koopverslaafd?

Niet iedereen die graag koopt, is koopverslaafd. Leuk shoppen kun je vergelijken met sociaal drinken: gezellig met anderen op een terrasje een glaasje witte wijn of prosecco. Zolang je met mate drinkt - en koopt - kan het goed zijn voor je gevoel van welbevinden en kom je in een prettige roes terecht. Maar in een periode van extreme stress, bijvoorbeeld na het verbreken van je relatie of als je ontslagen bent, kan het shoppen een steeds grotere plaats in je leven innemen. Totdat je merkt dat je niet meer zonder kunt.
Eén van de eerste tekenen van verslaving is dat je spullen verbergt, dat je doet alsof ze je al lang hebt of zegt dat ze goedkoper waren dan ze in werkelijkheid waren. Maar je bent pas echt koopverslaafd als je de controle over je gedrag verliest en in de financiële problemen komt of er last van krijgt in je werk of in je sociale leven. 
Bron: intermediar.nl - je kunt hier het hele artikel eens lezen


Als we dit zo horen, valt het bij ons toch nog wel mee, toch? Ik sta ten minste nog geen 27.000 euro schuld door mijn koopverslaving! Ik krijg elke maand zo'n 35 euro zakgeld, waarvan ik lang niet alles uitgeef! Wel voel ik me vaak schuldig als ik weer eens een leuk make-up'je koop... Waarom?
Kleedgeld krijg ik niet, dus over kleding hoef ik me gelukkig nooit druk te maken. Verjaardagscadeautjes voor mijn vrienden moet ik wel zelf betalen... Zuinig als ik ben, vind ik dat soms wel wat vervelend, zeker als ik hoor dat anderen dat niet hoeven te doen. Maar dan bedenk ik me weer dan ik wel wat meer zakgeld krijg dan gemiddeld!
Maar je kan wel zeggen dat ik mijn meeste geld uitbesteed aan make-up. En het liefst dan mooie nagellak, waarvan ik dan achteraf denk: waarom heb ik deze dan weer in een bevlieging gekocht? Ik heb al zo veel blauwe kleuren en deze is dan nét iets anders.... En hoe vaak ga ik dit nagellakje dan dragen? Eén, twee of drie keer? 


Ja, je merkt al: ik zit vaak nogal met mezelf in de knoop. Dat ik het bovenstaande artikeltje las, was dan al best hulpzaam. Misschien moet ik mezelf gewoon af en toe cadeautjes geven? Dat is blijkbaar vrij normaal! En zo veel geld vliegt er nou ook niet doorheen! In tegendeel zelfs....
Maar als het om grote bedragen gaat, zoals een nieuwe camera of laptop... Dan heb je mij niet gezien! Als ik hoor dat mensen moeten SPAREN, dan komt er bij mij altijd een vraagteken op. Waarom zou je sparen? Ik ben op zijn zachtst gezegd nog nooit blut geweest! Ik heb al sinds baby een spaarrekening waar elke maand een bedrag op wordt gestort, dus ik heb nog best wat spaargeld. Allemaal voor later, zeg ik altijd maar! Maar om dan een nieuwe laptop te kopen van dat geld? Misschien heb ik het later nog eens nodig! Tja..op het gelduitgeefvlak ben en blijf ik hopeloos!
Q: Geef jij veel geld uit, of ben je juist een spaarder? Liefs' Iris 

2 opmerkingen:

  1. Ik geef veel geld uit, maar ik spaar ook veel. Ik heb het geluk dat ik van mijn ouders 100 euro krijg om alles te betalen. En wat ik met mijn bijbaantje verdien is ook niet mis!
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef echt veel geld uit iedere maand.. ik denk zo'n €500 aan beauty en fashion :)
    Teveel, i know!
    Eefje

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...