17 mei 2014

Soldaat van Oranje - De Musical

Ik ben laatst met school naar Soldaat van Oranje - De Musical geweest. En het was zo leuk! Ik wil vandaag wat meer vertellen over de musical en vooral mijn ervaring. Veel leesplezier!




Als de Duitsers in 1940 Nederland binnenvallen, leeft de Leidse student Erik Hazelhoff Roelfzema
met zijn Leidse vrienden een onbezorgd studentenleven. De dan ongeveer 23-jarige jongens
realiseren zich als donderslag bij heldere hemel dat niets meer hetzelfde is. Vriendschap en
liefde zijn niet langer vanzelfsprekend. De oorlog zet alles op zijn kop, alle verhoudingen op
scherp. Iedereen moet zijn eigen keuzes maken...: Ga je vechten voor Vrijheid, Volk, Vaderland?
Steek je je kop in het zand en studeer je door? Of kies je doelbewust voor de vijand?

Soldaat van Oranje - De Musical is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van één van de
grootste verzetshelden uit onze vaderlandse geschiedenis: Erik Hazelhoff Roelfzema. Aan het
begin van de oorlog ontsnapt Erik naar Engeland van waaruit hij zendapparatuur naar Nederland
smokkelt en als piloot betrokken is bij bombardementen op Duitsland. Hij wordt adjudant van
Koningin Wilhelmina en ontvangt voor zijn verzetswerk al tijdens de oorlog de Militaire Willemsorde, 
de hoogste Koninklijke onderscheiding.

Zijn beroemde boek Soldaat van Oranje werd in 1977 verfilmd met Rutger Hauer in de titelrol en is nu
op vernieuwende wijze te zien als musical in de TheaterHangaar op Vliegveld Valkenburg in Katwijk.

In een regie van Theu Boermans en naar een script van Edwin de Vries spelen de acteurs rondom
een draaiende tribune en brengen ze mede dankzij de muziek van Tom Harriman en de teksten
van Pamela Phillips Oland en Frans van Deursen de indrukwekkende historie weer tot leven.
Dit verhaal moet verteld worden.




Het eerste wat heel apart en gaaf is is de tribune. Het staat op een ronde schijf die ook nog eens ronddraait. Het decor is eromheen gebrouwd. En jij draait van plaats naar plaats. Echt superleuk. Je draait in totaal zo'n 8 rondjes. Hierboven zie je waar wat is gebouwd. 


Het strand is ook erg mooi gemaakt. Het is een zwembad van ongeveer 7 graden. Er is een simulator die de golven maakt en er is ook echt zand als strand. Ook is er een steiger zoals je op de foto ziet. De lucht waar je de vliegtuigen ziet is geprojecteerd. Het is een gewoon scherm. Maar het lijkt zo echt!


Dit moment was mooi en ook deels grappig. Want de drie Duitsers stonden in de kamer maar de vrouw had eerst niets door omdat ze naar de radio aan het luisteren was. De radio zond berichten uit vanaf Londen aan de hand van piepjes.


Dit is het theater. Het is speciaal gebouwd voor Soldaat Van Oranje. Het is de Hangaar. Het bevindt zich bij voormalig vliegveld Valkenburg. Het ligt in the middle of no where. Het is speciaal gebouwd wegens het ronddraaiende publiek. De makers wilden iets nieuws en anders. De ruimte eromheen is er ook voor het vliegtuig. Dat rijdt een klein stukje. Voor de rest verklap ik daar niets van. Het vliegtuig is buiten natuurlijk. Je verwacht gewoon echt niet dat er in dit gebouw zo'n prachtige musical gespeeld wordt. 


Ik vond het verhaal mooi en aangrijpend. Je wordt ook echt aan het denken gezet wat jij zou doen. Ik vind het erg mooi gemaakt en de ervaring is echt geweldig. Ik ga dit nooit meer vergeten. De liedjes kwamen ook echt binnen. Er zaten zelfs een paar mensen van mijn school te huilen. Soms is het ook echt zo erg. Wat er allemaal gedaan wordt, en het meeste is onterecht. Dit is echt een goede voorstelling voor jongeren. Want de oorlog mag nooit vergeten worden. Ook zijn er nu speciale school voorstellingen. Daar ben ik dus heen geweest. Een erg leuk initiatief en erg leerzaam. Iedereen praat er nu nog over. 

Hoewel onze hoofdrolspeler vrij vals zong en een paar keer is gestopt omdat hij moest hoesten, vond ik de rest van de zang mooi. Maar met Matteo van de Grijn is het mooier. 

Ik ben erg blij dat mijn school besloten heeft om naar deze voorstelling te gaan. En ik wil nog een keer! Het is zeker een aanrader.

Q Ben jij naar Soldaat van oranje geweest?
xx Sara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...