20 nov 2014

Hardlopen | Beginnen & Volhouden

Al bijna één heel jaar loop ik elke week minstens twee keer een rondje hard. In mijn omgeving krijg ik af en toe de vraag waar ik het volhoud. Waar ik die motivatie vandaan tover, etc. Vandaag leek het me leuk om enkele tips met jullie te delen. Hopelijk kan ik sommigen van jullie inspireren om ook te gaan hardlopen!





Waarom zou je beginnen?
Zelf begon ik omdat mijn conditie gewoon prut was. Met de bekende piepjestest op school haalde ik nét een magere voldoende. Verder dan dat kon ik gewoon echt niet. Daarnaast heb ik erg zwakke knieën en enkels. Daar wilde ik ook wat aan gaan doen. Het verschil met een jaar geleden en nu is overduidelijk. Ik kan weer veilig in een trampoline springen zonder twee dagen niet meer te kunnen lopen. Ik wil trouwens even benadrukken dat ik totaal niet sportief ben aangelegd. Ik ben nooit het meisje van de klas geweest dat het snelste kon rennen en zal dat ook niet worden. Ik zie hardlopen meer als een manier op mijn gedachte op een rijtje te zetten. Het is niet de zwaarste sport die er bestaat, cardio oefeningen vind ik zelf een stuk zwaarder!

En hoe begin je dan? 
Het belangrijkste is een paar goede sportschoenen aanschaffen. Zeker als je op een harde ondergrond rent, heb je schoenen nodig die de klappen op je knieën goed dempen. Zelf heb ik een paar Nikes gekocht bij de Brisol (Ja, dat lees je goed!) uit een oude collectie. Je hoeft echt niet naar een dure sportzaak als je nog niet zeker weet of je het vol zal gaan houden.



Rennen met Evy
Je zou de eerste keer gewoon kunnen gaan rennen en maar aankijken hoever je komt. Dan weet je meteen hoe het met je conditie gesteld is. Dit is iets wat ik heel lang gedaan heb, maar ik merkte dat je uiteindelijk niet meer verder komt. Na 3 km werd het voor mij lastig om verder op te bouwen. Daarom heb ik toen een tijd de Rennen met Evy mp3 lijst gebruikt. Die kun je hier gratis downloaden. Met dit schema bouw je langzaam een conditie op. Het is de bedoeling dat je 10 weken lang 3 keer per week een rondje hardloopt. Na die tijd zal je 5 km kunnen uitlopen. Ik ben halverwege in dit schema ingevallen. En inderdaad: aan het eind liep ik makkelijk die 30 minuten aan een stuk!

Maar hoe houd je het vol?
Dit is het moeilijkst van allemaal. Hoe vaak hoor je wel niet dat mensen er uit eindelijk meestoppen, omdat ze geen 'tijd' meer hebben. Het gebeurt bij mij vaak genoeg dat het excuus 'Maar het is zo koud buiten!' of 'School gaat voor!' voorbij komt. Het is dan een kwestie van je er overheen zetten en gewoon gaan. Het gevoel van gegaan zijn is uiteindelijk namelijk veel fijner dat het gevoel wanneer je niet geweest bent!

Ik denk dat ik binnenkort nog een keer zal schrijven over mijn ervaringen met hardlopen. Bijvoorbeeld over eten, outfit en routes in jouw buurt? Heb je vragen, laat ze vooral achter! 


Liefs' Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...