24 nov 2014

If I Stay- boek&film review

Een paar jaar geleden kreeg mijn moeder een boek voor haar verjaardag. "als ik blijf" van Gayle Forman. Ik was toen een jaar of 13/14 en dat boek was leesbaar vanaf vijftien. Toch heb ik het gepakt en ben ik begonnen met lezen. En ik heb het in één keer uitgelezen. In augustus verscheen de film, en die wilde ik natuurlijk zien. Hij draaide maar kort in de bioscoop, en thuis wilde het steeds maar niet lukken met kijken. Tot zaterdag. Vandaag een review van het boek en de film. 


                                 



                                                                     Het boek. 

Een schitterend verhaal over liefde en verlies, en de moed om de juiste beslissing te nemen wanneer je leven letterlijk in je eigen handen ligt. Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek: ze wil graag naar het conservatorium en haar vriend Adam speelt in een populaire rockband. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar wanneer Mia met haar ouders en broertje een dagje uitgaat, gebeurt er iets waardoor haar leven in één klap verandert... Gayle Forman, voormalig journalist en wereldreiziger, maakte internationaal veel indruk met haar debuut Als ik blijf (If I Stay). 
Bol.com

Ik wil niet te veel gaan spoilen, maar als je de trailer of de film zelf gezien hebt weet je dat er een auto-ongeluk plaatsvindt. Alleen Mia overleefd, maar ligt in coma. Ze moet besluiten of ze wil blijven of wil doodgaan. Want als ze blijft, is ze wees. 

Ik vond het boek heel mooi, en ik denk dat ik het maar opnieuw moet gaan lezen. Je moet je wel veel inbeelden in het boek. Hoe ze muziek maken is lastig om in een boek te verwoorden. Toch vind ik dit boek erg mooi en heeft hij een speciaal plekje in mijn boekenkast. 





                                                                           De film

Ik wilde niet te veel van de film verwachten, maar ik deed het uiteindelijk toch. En het is precies zoals ik me had voorgesteld. Misschien zelf wel beter. Het verhaal is erg mooi verwoord in deze film, en je hoort de muziek echt, dus dat geeft nog wat extra's. In het boek moest je het maar raden.

Ik vind het beide aanraders, en ik ga het zeker vaker lezen en kijken. Dit is echt een mooi verhaal, en hoe vaker je het hoort, hoe meer je ervan gaat houden. 

Het boek heet in het Nederlands "als ik blijf" en is onder andere te koop bij bol.com, maar natuurlijk ook gewoon in de boekenwinkels. Ook de film heb ik overal zien liggen waar je maar films kan kopen.

Veel lees/kijk plezier en laat me weten wat je er van vindt!


                                                                 xx Sara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...