29 apr 2015

Mijn ervaring met de middelbare school

Ik zit natuurlijk nog op de middelbare school. Maar hopelijk niet zo lang meer. Die vijf lange jaren zijn bijna voorbij.(hopelijk) Ik kan me nog zo goed mijn eerste jaar als brugger herinneren. Ik was stil en verlegen. Maar in die vijf jaar heb ik veel geleerd, en soms viel school best mee. Vandaag deel ik mijn ervaring met de middelbare school.

                         
Bron



Iedereen heeft een hekel aan school. De één wat meer dan de ander. Ik vond het in de eerste best leuk om naar school te gaan, maar dat staat me nu een beetje tegen. Ondanks alle slechte ervaringen van vorig jaar, zal ik deze school toch best gaan missen. En vooral de mensen. Er zijn een paar mensen die ik al vijf jaar ken maar heel veel mensen ken ik pas een jaar. Toch kunnen die even belangrijk zijn.

Mijn middelbare school tijd begon goed. Opzich dan.Ik was heel stil en verlegen en als ik terugkijk was mijn klas echt stom! Ook was ikzelf erg zoekende en kan ik niet echt zeggen dat ik qua persoonlijkheid mijn best gedaan heb. Ik haalde goede cijfers en ging met gemak over, Toch ben ik niet echt trots op dat jaar.

Mijn tweede jaar was al beter, de klas werd leuker en ik kon iets meer mezelf zijn. Ik werd zelfverzekerder. Maar dit was alsnog geen superleuk jaar. Wel had ik een erg aardige mentor die oprecht geïnteresseerd was. 

In het derde jaar kwam ik bij een goede vriendin in de klas. Ik kende haar al lang. En ondanks dat het met haar niet zo goed ging op school vond ik dat jaar erg gezellig. Dat besef ik nu eigenlijk meer dan toen. De klas was leuk en ik had echt aansluiting met een paar mensen. Dit jaar was ook het jaar waarin ik een richting moest kiezen en dat was best lastig. Toch was ik er vrij snel uit en ik heb nooit echt erge spijt gehad van mijn keuze voor C&M.
                  
Het vierde jaar was het leukste maar ook moeilijkste jaar. Het ging persoonlijk beter. Ik werd opener, ik had een leuke klas en superleuke vriendinnen. Ik ging ook voor het eerst naar een schoolgala. Ik ben het meest blij maar ook het meest teleurgesteld in dit jaar. Het afscheid viel me zwaar, want het was vrijwel zeker dat alle klassen door elkaar gegooid zouden worden. Er waren wel veel groepjes in de klas maar andere mensen werden er ook makkelijk bij betrokken en iedereen vond onze klas leuk en fijn. Toch waren er op school veel problemen. Mijn Duits leraar gaf slecht les of kwam helemaal niet meer en ook mijn wiskunde lessen verliepen niet vlekkeloos. Na 4 maanden geen wiskunde moesten we de draad weer oppakken en dat was erg lastig. Dit is dan ook het jaar waarin ik bijna bleef zitten. Ik ging dan gelukkig uiteindelijk over maar een goede vriendin die ik dat jaar had bleef helaas op één tiende punt zitten. Dat was echt het moment voor mij dat ik er klaar mee was.

Het vijfde jaar was en is lastig. Mijn klas is wel oké. Maar ik mis mijn oude klas erg. De sfeer was daar zo fijn en ik zal dat jaar echt nooit vergeten. Dit jaar ging weer moeizamer. Opzich kwam ik er qua cijfers weer grotendeels bovenop maar voor mijn gevoel heb ik een persoonlijke terugval. Ik twijfel veel. Over mezelf en over wat anderen van mij vinden. Ik ben me weer iets meer af gaan sluiten voor mensen omdat ik wist dat dit het laatste jaar zou zijn. En ik hou niet van afscheid nemen en ik wil niet dat het weer zo voelt als vorig jaar. Daarom nam ik elke dag een beetje afscheid van alles en iedereen. Ik had leuke leraren en het jaar is echt voorbij gevlogen. En straks beginnen mijn examens, Mijn laatste toetsen op deze school, de laatste keer meefietsen met iemand en waarschijnlijk de laatste keer dat ik veel van de mensen zie.  Mensen waarmee ik veel gedeeld heb en waarin ik in een korte tijd veel om ben gaan geven. 
                                                     
Bron
Wat heb ik geleerd van deze jaren op de middelbare school? Maak er het beste van, blijf jezelf en heb plezier. Voor je het weet is het voorbij en heb je spijt. Dat heb ik niet echt maar er zijn toch dingen die ik anders gedaan zou hebben. Wat ik sowieso echt heb geleerd is om voor jezelf op te komen en ook tegenover leraren. Het zijn ook maar mensen en jij zit op school en jij moet slagen. Je moet het zelf doen. Dat heb ik vooral in de vierde en vijfde gemerkt. In de onderbouw zijn mensen bereid om je te helpen en in de bovenbouw gaan ze ervan uit dat je het wel weet.

Veel succes nog op de middelbare school of als je er af bent: Wat is jouw ervaring?
                                                                   Xx Sara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...