24 apr 2015

Plannen voor Examens

Ja, het is een feit! Het enige wat me nog te wachten staat zijn de examens. De lessen zijn voorbij. De modules zijn voorbij. En na vanmiddag/vanavond/vannacht zijn ook mijn kolderdag en eindexamengala achter de rug. En dat voelt best een beetje vreemd.Nu is er natuurlijk bij iedereen veel examenstress, ook bij mij. Daarom geef ik jullie vandaag wat tips bij het plannen van de examens.

              

Je had natuurlijk eigenlijk al begonnen moeten zijn haha. Nee, grapje. Als je van het weekend begint is het goed. Maar ikzelf heb best een strakke planning gemaakt. Dat is wel handig. Ik heb nog een les examens plannen gevolgd, maar dat heeft me eerlijk gezegd alleen maar stress opgeleverd. 

Ten eerste is het handig als je zelf weet hoe en wat. Wanneer heb je welk examen? En wat moet je daarvoor doen? Dit kan je allemaal vinden op internet. Bijvoorbeeld op examenblad.nl of op google. Schrijf dit voor jezelf op.

Het is natuurlijk het meest handig als je begint met het eerste examen dat je hebt. Nou is dat bij mij een leestoets, dus dat doe ik niet. Ik ben begonnen bij mijn eerste leertoets. Geschiedenis. Schrijf op hoeveel uren je ervoor denk nodig te hebben. En dit kan je beter iets te ruim rekenen, dan voelt het goed als je een keer een half uur eerder klaar bent. Want in een strakke planning is vaak niet zo veel ruimte voor schuiven.

Ook is het handig als je deze planning ophangt op een zichtbare plek. Dan wordt je er vaak aan herinnert. En als je dan iets niet doet voel je je toch een beestje schuldig. En dat is goed haha! Dan blijf je toch gemotiveerd om het goed te doen.
                          

Ook is het buiten het plannen om belangrijk om goed en gezond te eten en ook veel te drinken. Natuurlijk moet je ook af en toe een uur of soms zelfs een hele dag pauze te nemen. Zo ga ik een keer een ochtend naar mijn oma en ga ik een keer uiteten met mijn klas. Dat is dan in de avond dus je kan in de ochtend wel iets doen. Maar als je heel de dag iets doet gaat het je tegenstaan. En dat wil je niet hebben want je examens zijn natuurlijk belangrijk.

Maak er het beste van en stress niet te veel. Maar een beetje gezonde spanning geeft niet!
                                                                       Xx Sara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...